Logo BoxOfHope
EU Logo
Zrównoważony rozwój i cyrkularna gospodarka w branży e-commerce - trendy, wyzwania i perspektywy.

Zrównoważony rozwój i cyrkularna gospodarka w branży e-commerce - trendy, wyzwania i perspektywy.

Photo

Krzysztof Domański

Opublikowano 21 lutego 2023

E-commerce osiąga wzrost na poziomie 12% rocznie. Jednak wraz z tymi zmianami, zachodzi też potrzeba zmian w kwestii ekologicznej oraz dostosowania się do nowych trendów i oczekiwań klientów. Często staje się to równie ważne, jak inne aspekty prowadzenia szeroko pojętej działalności, a czasami nawet okazuje się być główną misją firmy. Czy wiesz jakie działania mogą podjąć przedsiębiorstwa, by wpasować się w obecny rynek?

Trendy

Firmy działające w sieci muszą wziąć na siebie odpowiedzialność za zrównoważony rozwój. Z badań wynika, że ponad połowa Polaków zwraca uwagę na podejście firmy do tego tematu. Coraz więcej osób kupuje online, ale równocześnie oczekuje bardziej ekologicznych rozwiązań. Warto więc na bieżąco wprowadzać wszelkie ulepszenia. Zaangażowanie firmy w takie działania nie tylko zatrzymuje obecnych klientów, ale też wpływa na pozytywny wizerunek firmy. Ważny jest nie tylko sposób pakowania przesyłek, ale też cała historia produktu. Klienci cenią jawne informacja odnośnie pochodzeniu artykułu, jego składu oraz wpływu na środowisko naturalne. Jakie są najważniejsze trendy ekologiczne w e-commerce?

  • Gospodarka cyrkularna - to nic innego jak odpowiedź na wszechobecny konsumpcjonizm. Podejście to zakłada ponowne wykorzystanie surowców, zamiast ich wyrzucanie. Często dany produkt nadaje się do dalszego użytku, a jeśli nie, to zwykle można go przetworzyć na nowy. Maksymalnie długie wykorzystanie surowców jest niezwykle ważne w cyrkularnej gospodarce, bo umożliwia m.in. zredukowanie emisji CO2, powstrzymanie zmian klimatycznych, a także zmniejszenie produkcji śmieci i oszczędzanie zasobów mineralnych. Wiele marek daje więc opcje zamiany starego sprzętu na nowy czy też jego naprawy. Nasza firma Boxofhope.pl opiera się na koncepcji obiegu zamkniętego - oddając niepotrzebne rzeczy pomagasz potrzebującym, niczego przy tym nie marnując.
  • Eko-konsumpcja - świadomość ekologiczna rośnie, a wraz z nią liczba odpowiedzialnych decyzji zakupowych. Coraz więcej osób po prostu chce być eko, zdając sobie sprawę jak duży wpływ mają ich działania na środowisko naturalne. Firma stając się bardziej ekologiczna, pozwoli klientom na utożsamienie się z nią. Konsumenci zaczynają zastanawiać się nad zakupem nowych rzeczy, a zamiast ilości stawiają na jakość. Dlatego też powstaje wiele polskich firm, które produkują wysokiej jakości rzeczy, wykonane z naturalnych tworzyw. Tym samym nie stawiając na masową produkcję, a tworząc w myśl idei “mniej znaczy więcej”. W Boxofhope.pl wspieramy tę misję i umożliwiamy ponowne użycie, sprawnej jeszcze rzeczy. 
  • Long life - to trend związany z gospodarką cyrkularną, skupiający się na wydłużeniu żywotności produktów. Naprawianiu tych przedmiotów, które już mamy, zamiast kupowaniu nowych lub dawaniu im drugiego życia. Korzystając z Boxofhope.pl przekazujesz swoje rzeczy do ponownego wykorzystania, nadając im nowej wartości. Dzięki temu połowa dochodów trafia na cele charytatywne, a Ty tym samym wiesz, że zrobiłeś wiele dobrego. Jest to bardzo proste, bo wystarczy, że wyślesz nam produktu, my zrobimy całą resztę, a Ty niczego nie wyrzucisz.

Wyzwania 

Mimo, że e-commerce jest bardziej przyjazny dla środowiska niż zakupy tradycyjne, to nadal ma kilka trudnych do rozwiązania problemów. Początkowo sprzedaż online nie szła w parze z ekologią, a wręcz się z nią mijała. Teraz jednak znajduje wiele ekologicznych rozwiązań i nieustannie szuka balansu. Największymi problemami zakupów online są dostawy oraz opakowania. Jest to jednak kwestia logistyczna, ponieważ i tutaj możemy znaleźć lepszą drogę i dokonać lepszych wyborów. Konsolidacja wielu dostaw pozwala znacznie zmniejszyć ślad węglowy, nawet o 50%. Obecnie cały łańcuch dostaw umożliwia skrócenie dystansu między centrum a poszczególnymi konsumentami. Dzięki temu skraca się odległość i redukują koszty, ale także korzystnie wpływa to na zmiany w środowisku. Jeśli chodzi o opakowania - zamiast folii, coraz częściej ponownie wykorzystuje się stare pudełka lub korzysta z nowych opakowań eco-friendly, np. papieru czy ekologicznego wypełniacza - skropaka, który jest całkowicie biodegradowalny.

Perspektywy 

Dzięki nowym technologiom, pomysłom i rozwiązaniom e-biznes może stać się jeszcze bardziej zrównoważony. Przystępność cenowa, łączenie dostaw to duże zalety branży e-commerce. Wciąż jeszcze jest wiele firm, które kwestie ekologiczne stawiają na dalszym planie. Mimo to nowe udogodnienia oferowane przez firmy transportowe, ciągle powstające pomysły na bardziej nowoczesne materiały do pakowania czy wzrost świadomości dają dużą nadzieję w tej kwestii. Wykorzystywanie obecnych zasobów czy zwiększenie korzystania z rozwoju technologii, np. samochodów elektrycznych może jeszcze bardziej ulepszyć e-commerce jeśli chodzi o odpowiedzialność ekologiczną. Jako klient też masz do dyspozycji wiele rozwiązań napędzających cyrkularną gospodarkę i obieg zamknięty, takich jak, np. pomaganie z Boxofhope.pl.

Dodaj ocenę

Tagi

Gospodarka cyrkularna

praktyka

poradnik

Powiązane artykuły

Przegląd nowych trendów proekologicznych i ich wpływ na gospodarkę

Przegląd nowych trendów proekologicznych i ich wpływ na gospodarkę

13 grudnia 2022

Zrównoważony łańcuch dostaw w e-commerce - jak wprowadzić model cyrkularny na każdym etapie?

Zrównoważony łańcuch dostaw w e-commerce - jak...

18 lutego 2023

Dlaczego warto wprowadzić model biznesowy zgodny z zasadami cyrkularnej gospodarki w swoim sklepie internetowym?

Dlaczego warto wprowadzić model biznesowy zgodny z...

16 lutego 2023

0 KOMENTARZY