Dlaczego warto wspierać małe i lokalne firmy - korzyści dla środowiska i społeczności lokalnej
Krzysztof Domański
Opublikowano 20 lutego 2023
Na rynku zdominowanym przez światowe giganty, lokalne biznesy nie mają łatwo. Jest to wina wielu czynników. Dlaczego tak ważne jest wspieranie małych firm?
Co jest najważniejsze dla lokalnego przedsiębiorcy?
Zdecydowana większość małych firm żyje tylko i wyłącznie ze wsparcia lokalnych, stałych klientów. Uzyskanie nowych interesantów nie jest łatwe, szczególnie z powodu ogromnej konkurencji. Dlatego właśnie strata choćby jednego jest dla lokalnego przedsiębiorstwa odczuwalna, znaczna większość nie może sobie na to pozwolić.
Wielu mogłoby pomyśleć, że to inne małe biznesy są największym problemem w walce o klientów, jednak nic bardziej mylnego. Zagrożeniem dla każdego z nich są wielkie i dobrze znane każdemu marki i korporacje. Z powodu ciągle rozszerzającej się działalności, nie są one zagrożone zaburzeniem płynności finansowej, ani tym bardziej upadkiem.
Małe firmy są istotne dla gospodarki
Różnorodność na rynku umacnia gospodarkę i wpływa na jej rozwój. Istnieje możliwość przedstawienia klientom zróżnicowanych ofert. Jaką rolę w rozwoju gospodarki pełnią małe przedsiębiorstwa?
Zapewniają one przede wszystkim nowe miejsca pracy, interesujący rozwój i jednocześnie są dobrze płatne. Przedsiębiorca prowadzący niewielką firmę skupia się raczej na wąskim obszarze działalności, przez co wkłada swój wkład w rozwój określonej dziedziny. Przychodzą mu do głowy koncepcje, których korporacje zajmujące się masową produkcją nie są w stanie rozważyć. Z tego powodu często zdarza się, że właściciele lokalnych firm są odpowiedzialni za wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów.
Duże marki skupiają się przede wszystkim na zarabianiu pieniędzy. Nie patrzą na konsumenta jak na jednostkę, są zainteresowani masowym klientem. W przypadku małych przedsiębiorstw sprawa wygląda zupełnie inaczej. Skutecznie uzupełniają lokalny rynek, poprzez wprowadzanie pożądanych produktów i usług.
Korzyści dla środowiska
Wielkie korporacje produkują swoje towary w ogromnych ilościach, przez co pozbywanie się niesprzedanych artykułów jest na porządku dziennym. Dobrze prosperujące marki nie muszą obawiać się problemów finansowych z powodu strat, jednak jest to bardzo niekorzystne dla środowiska. Małe firmy również i tutaj mają szansę się bardziej wykazać, ponieważ są o wiele ostrożniejsze z produkcją swoich wyrobów. Dla nich każda strata może oznaczać poważne konsekwencje, a poza tym właściciele często sami z siebie decydują się na ekologiczne rozwiązania.
Nasza platforma Boxofhope.pl we współpracy z właścicielami sklepów internetowych pomaga dać drugie życie zbędnym już produktom. Również opakowania pozostają wówczas użyte ponownie, co w pewnym stopniu zmniejsza ilość powstających śmieci.
Bliskość i swojskość
Małe firmy często angażują się społecznie w swojej okolicy, wspierają lokalne instytucje, na przykład poprzez przekazywanie darowizn. Dzięki osobistemu związaniu z danym miejscem chętnie wspierają jego dalszy rozwój. Inicjatywy społeczne i akcje charytatywne, w których udział biorą małe przedsiębiorstwa, są bardzo ważne dla rozkwitu regionu. Mają na niego bezpośredni wpływ, a zarazem odnoszą większe efekty, niż działania podejmowane przez większe działalności. Te z kolei najczęściej nie mają powiązania z rejonem, przez co nie znają dokładnych potrzeb jego mieszkańców.
Warto zaznaczyć także, że wiele osób kojarzy lokalny biznes ze świeżością i swojskością. Zdanie się na tutejszych przedsiębiorców, których produkty i usługi są pewne, może przynieść dodatkowy komfort. Żadne importowane owoce nie będą tak świeże, jak te niedawno zebrane z ogródka.
Jak pomóc lokalnym firmom?
Przede wszystkim powinno się wybrać je, zamiast znanych i obleganych dużych korporacji. Korzystanie z usług miejscowych przedsiębiorców powinno stać się nowym nawykiem, o ile oczywiście pozwalają na to możliwości finansowe konsumenta. Dzięki temu klient wesprze także swoją okolicę, ponieważ podatki z takiej transakcji powrócą bezpośrednio do gminy czy powiatu. Wiele nowych udogodnień pojawia się właśnie dzięki aktywności lokalnych firm.
Dodaj ocenę
Tagi
CSR
poradnik
praktyka
Powiązane artykuły
Jak zmniejszyć ślad węglowy swojej firmy z...
20 stycznia 2023
Korzyści ekonomiczne i marketingowe, wynikające z wprowadzenia...
9 grudnia 2022
Przykłady firm, które wprowadziły cyrkularny model biznesowy...
17 lutego 2023
0 KOMENTARZY